معرفی رشته مجموعه مامایی و بازارکار

مامایی رشته ای پرچالش و مهم در حوزه سلامت زنان و نوزادان است. زیرا، مادران و نوزادان از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه هستند و به مراقبت‌های بهداشتی ویژه نیاز دارند. ماماها با ارائه مراقبت های دوران بارداری، زایمان و  پس از زایمان، نقشی کلیدی در سلامت مادر و کودک ایفا می کنند. کارشناسی ارشد مامایی فرصتی برای دانش آموختگان این رشته است تا دانش و مهارت های تخصصی خود را در زمینه های مختلف ارتقا دهند. از اهداف اصلی این رشته میتوان به ارائه مراقبت‌های بهداشتی به مادران باردار، زنان در دوران زایمان و نوزادان، ارتقای سلامت مادر و نوزاد، پیشگیری از عوارض بارداری و زایمان، کاهش مرگ و میر مادران و نوزادان، انجام تحقیقات در زمینه مامایی و... اشاره کرد.

گرایش های مقطع کارشناسی ارشد مجموعه مامایی: 

گرایش مامایی: این گرایش به بررسی مسائل مربوط به باروری، ناباروری، سقط مکرر و روش‌های کمک باروری و... می‌پردازد.

گرایش مشاوره در مامایی: این گرایش به تربیت متخصصانی می‌پردازد که بتوانند در زمینه‌های مختلف مشاوره و آموزش به مادران باردار، زنان در حال زایمان، نوزادان و خانواده‌های آنها فعالیت کنند. از این مشاوره ها میتوان به مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره قبل از بارداری،مشاوره دوران بارداری،مشاوره بعد از زایمان، مشاوره در زمینه ناباروری و... اشاره کرد.

ورود به کارشناسی ارشد مجموعه مامایی از طریق کنکور وزارت بهداشت می باشد. دروس امتحانی و ضرایب آنها  بهمراه ظرفیت پذیرش و مدارک مورد پذیرش برای کارشناسی ارشد گرایش مامایی(کلیک کنید) گرایش مشاوره در مامایی(کلیک کنید) می باشد. 

طول دوره کارشناسی ارشد رشته ی مامایی: 

طول دوره کارشناسی ارشد رشته ی مامایی حداقل 2 سال و حداکثر 3 سال است.

دوره ی آموزشی شامل 32 واحد درسی است که به صورت دروس نظری، عملی و کارآموزی ارائه می شوند.

دانشجویان موظف هستند در طول 2  سال واحدهای درسی را با موفقیت بگذرانند.

در صورت عدم اتمام واحدهای درسی در 2 سال، دانشجو می تواند به مدت 1 سال دیگر به تحصیل خود ادامه دهد.

در مجموع، حداکثر طول دوره کارشناسی ارشد مامایی 3 سال است.

مزایای ادامه تحصیل در مقطع ارشد رشته ی مامایی:

ارتقای دانش و مهارت های تخصصی، در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان به طور عمیق تر به موضوعات تخصصی در زمینه مامایی می پردازند. این امر به آنها کمک می کند تا دانش و مهارت های تخصصی خود را در زمینه های مختلف ارتقا دهند.

افزایش فرصت های شغلی، کارشناسان ارشد مامایی به دلیل دانش و مهارت های تخصصی که دارند، فرصت های شغلی بیشتری در مقایسه با فارغ التحصیلان کارشناسی مامایی دارند. آنها می توانند در مراکز مختلفی مانند بیمارستان ها، زایشگاه ها، مراکز بهداشت، مطب های خصوصی و دانشگاه ها مشغول به کار شوند.

ارتقای سطح علمی و پژوهشی، در مقطع کارشناسی ارشد، دانشجویان به انجام پژوهش در زمینه مامایی می پردازند. این امر به ارتقای سطح علمی و پژوهشی آنها کمک می کند.

ارتقای توانایی تدریس، فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مامایی می توانند در دانشگاه ها و مراکز آموزشی به تدریس در رشته مامایی بپردازند.

افزایش درآمد، این افراد به دلیل دانش و مهارت های تخصصی که دارند، در مقایسه با فارغ التحصیلان کارشناسی مامایی، حقوق و مزایای بیشتری دریافت می کنند.

کسب آمادگی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری، فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مامایی و مشاوره در مامایی می توانند در مقطع دکتری تخصصی با توجه به علاقه در رشته هایی از جمله: دکتری مامایی و بهداشت باروری،  بیولوژی تولید مثل( فقط فارغ التحصیلان ارشد مامایی) ادامه تحصیل دهند.

ارتقای جایگاه شغلی، فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مامایی به دلیل دانش و مهارت های تخصصی که دارند، از جایگاه شغلی بالاتری در مقایسه با فارغ التحصیلان کارشناسی مامایی برخوردارند.

مواردی که باید در انتخاب گرایش در مقطع ارشد رشته ی مامایی باید در نظر داشت:

علاقه و استعداد: مهمترین عاملی که باید در انتخاب گرایش در نظر داشته باشید، علاقه و استعداد شما به آن گرایش است. اگر به موضوعی علاقه داشته باشید، انگیزه بیشتری برای یادگیری و پیشرفت در آن خواهید داشت.

امکانات: امکانات آموزشی و پژوهشی دانشگاهی که می خواهید در آن تحصیل کنید را بررسی کنید.

مشاوره: با اساتید، مشاوران و رتبه های برتر کنکور کارشناسی ارشد مامایی مشورت کنید و از نظرات آنها استفاده کنید. ضمن اینکه شما میتوانید از تجربیات و مشاوره های  تیم حرفه ای مشاوران تخصصی موسسه آناهید گستر خلیلی بهره مند شوید.

سخن پایانی

هیچ گرایشی از سایر گرایش ها برتر نیست و مهمترین چیز این است که شما به گرایشی که انتخاب می کنید علاقه داشته باشید. قبل از انتخاب گرایش، اطلاعات کافی در مورد آن کسب کنیدو با افراد مختلف مشورت کنید و از نظرات آنها استفاده کنید.