چند راه حل کاربردی برای مقابله با چالش های کنکور

 زمانی که شما برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد خود را آماده می کنید، با دام ها و چالش هایی رو به رو خواهی شد، که نحوه مواجه شدن با این چالش ها بسیار مهم است؛ زیرا کوچک ترین خطا در این بازه زمانی، باعث می شود که از رقبای کنکوری خود جا بمانید و فرصت کسب رتبه مناسب برای قبولی در رشته دلخواه خود را نیز از دست دهید. در این مقاله می خواهیم شما را با متداول ترین چالش هایی که داوطلبان کنکور با آن روبرو بوده اند آگاه کنیم. با دانستن چالش های کنکور، میتوانید برنامه ریزی درسی مفیدتری برای کنکور خود داشته باشید.

رویارویی با چالش کنکور

یکی از چالش های بزرگ برای داوطلبان کنکور این مورد است که چه زمانی درس خواندن را آغاز نمایند؟ بهترین جواب این است که هرچقدر زودتر شروع کنید، نتیجه بهتری نیز مشاهده خواهید کرد. بسیاری از داوطلبان با امروز و فردا نمودن، زمان خود را از دست می دهند و این یک اشتباه بزرگ است. در طول سال کنکور چالش ها فراوان هستند، که اگر با این موارد آشنایی لازم نداشته نباشید؛ فرصت ها را از دست خواهید داد. کمبود زمان در سال کنکور اولین چالشی است که میتوانید با آن روبرو شوید. بی انگیزگی، برنامه ریزی نادرست و خستگی، چالش های بعدی شما در مسیر کنکور است.

خستگی بعد از چند روز درس خواندن اغلب در بین داوطلبان دیده می شود؛ یکی از علت های آن می تواند عدم داشتن استراحت بین درسی و برنامه های غیرمنطقی باشد. شما باید در بین هر پارت مطالعه 60 دقیقه ای خود 10 دقیقه استراحت کنید؛ تا انرژی شما در طول روز حفظ شود. همچنین شما باید آخر هفته استراحت و تفریحاتی را برای خود در نظر بگیرید تا بازدهی بیشتری داشته باشید و بتوانید انگیزه و توان خود را تا مدت زمان بیشتری حفظ کنید.

نحوه استراحت بین مطالعه

اکثر داوطلبان فکر می کنند که اگر در تایم استراحت خود در شبکه های اجتماعی وقت بگذرانند و یا با دوستان خود چت کنند، استراحت کرده اند! این کار اشتباه است . استراحت شما نباید استفاده از تلفن همراه باشد زیرا باعث خستگی چشم و ذهن و عدم تمرکز در پارت مطالعه بعدی می شود. استراحت می تواند قدم زدن، گوش دادن به یک موزیک ملایم یا یک چرت کوتاه باشد.

چند راه حل کاربردی برای مقابله با چالش ها

  1. استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی در طول روز نباید بیش از ۲ ساعت شود. فضای مجازی، ذهن شما را درگیر می کند و هیچ فایده ای برایتان ندارد. می توانید در پایان روز، بعد از اجرای برنامه تان در حدود نیم ساعت از تلفن همراه خود استفاده کنید.
  2. دیدن سریال و فیلم را در این سال سرنوشت ساز کاهش دهید. هفته ای یکبار می توانید یک فیلم ببینید.
  3. بعد از کنکور فرصت برای روابط عاطفی بسیار است. با داشتن این نوع روابط، تمرکزتان از بین می رود و ذهن شما دائم درگیر این موضوعات می گردد و زمان خود را برای داشتن مطالعه با کیفیت از دست می دهید.
  4. یک محیط مطالعه آرام برای خود مهیا کنید. اگر در خانه سرو صدا وجود دارد و تمرکزتان بهم می ریزد بهتر است درکتابخانه مطالعه کنید. 
  5. ساعت خواب خود را تنظیم کنید. برخی از داوطلبان کنکور ساعت خواب و بیداری مناسبی ندارند و همین موضوع باعث می شود در طول روز کسل باشند.
  6. مطالعه شبانه را کنار گذاشته و در طول روز درس بخوانید. چرا که کنکور صبح برگزار می شود و اینگونه مغز شما برای دسترسی به اطلاعات در روز کنکور آماده تر خواهد بود.

سخن پایانی

در پایان امیدواریم این مقاله توانسته باشد، نکات مهمی را به شما یادآوری نماید. اگر شما هم علاقه مند هستید تا مثل قبولی های امسال از تیم مشاوره حرفه ای و رتبه های برتر، جهت مطالعه و برنامه ریزی بهتر استفاده کنید؛ حتما توصیه می کنیم از طرح های مشاوره تخصصی و برنامه ریزی موسسه آناهید گستر خلیلی کمک بگیرید.