نحوه پاسخ به سوالات شک دار در آزمون آزمایشی و کنکور

دغدغه ی بسیاری از داوطلبان کنکور که در آزمون های آزمایشی شرکت می‌کنند پاسخ دادن یا ندادن به سوالات شک دار است. این شک کردن بین گزینه ها می‌تواند در آزمون اصلی هم اتفاق بیفتد که چالشی بزرگ برای داوطلبان ایجاد می‌کند. سوال اصلی اینجاست که آیا سوالات شک دار را پاسخ دهیم یا نه؟ قبل از پاسخ به این سوال، بهتر است با دلایل اصلی شک کردن بین گزینه های سوال آشنا شوید.

علت شک کردن بین گزینه ها و راهکارهای آن

عدم مطالعه ی عمیق: مطالعه ی عمیق و اصولی با استفاده از تکنیک های مطالعاتی و مسلط بودن بر مطالب درسی میتواند تا حد زیادی به کاهش احساس شک بین دو گزینه کمک کند.

بی دقتی در جلسه ی آزمون: از شایع ترین دلایل بی دقتی در آزمون عجله کردن در پاسخ به سوالات است، داوطلب یا صورت سوال را کامل مطالعه نکرده یا بدون توجه به تمام گزینه ها، اولین گزینه ای که به نظرش درست بوده را انتخاب می کند. از جمله روش هایی که به شما کمک می­کند این است که از اشتباهات قبلی خود درس بگیرید. برای این کار لازم است تمام بی دقتی هایتان را روی یک برگه یاداشت کرده و در طول درس خواندن به انجام ندادن آن ها توجه داشته باشید. هم چنین لازم است قبل از شروع آزمون یک بار آن ها را مرور کنید.

استرس در جلسه آزمون: استرس در جلسه آزمون ممکن است حتی در درس هایی که خوب خوانده اید هم شما را دچار شک به سوالات و پاسخ آنها کند. در این مواقع اول سعی کنید آرامش تان را حفظ کنید. اگر نمی توانید متمرکز شوید، آن تست را علامت بزنید و به سراغ تست های دیگر یا حتی درس دیگر بروید. کمی که از زمان آزمون بگذرد و به تست ها جواب دهید، استرس تان کمتر می شوید. حالا می توانید برگردید و تست شک دار را دوباره بخوانید و پاسخ دهید. به مقاله ای مرتبط با موضوع استرس در آزمون آزمایشی رجوع کنید.(کلیک کنید)

وسواس به خرج دادن هنگام پاسخ به سوالات: ممکن است به مطالب مسلط باشید و این موضوع باعث شود در جلسه ی آزمون احساس شک بین گزینه ها داشته باشید ( شک وسواس گونه). در این موارد بهتر است به دانش خود اطمینان داشته و با مطالعه دقیق سوال و تمام گزینه ها، پاسخ صحیح را انتخاب کنید.

توصیه های کاربردی

اصلی ترین توصیه برای اینکه شک شما به جواب ها کم شود، مسلط بودن بر روی مطالب است. سعی کنید از روش مطالعه ی خود را اصلاح کنید و از تکنیک های مطالعاتی و تست زنی بهره ببرید. یادگیری عمیق بسیار کمک کننده است. هنگام مواجهه با سوالات، سعی کنید یک بار بدون نگاه کردن به گزینه ها پاسخ را حدس بزنید سپس سراغ گزینه ها بروید و پاسخ را در گزینه ها پیدا کنید. این تکنیک درصد سوالات شک دار شما را کاهش می‌دهد.

در آزمون های آزمایشی در کنار سوالاتی که شک دارید یک علامت بزنید. پس از آزمون سعی کنید آنها را تحلیل کنید و علت شک خود را پیدا کنید. ممکن است مطلبی را ناقص خوانده باشید یا حتی مفاهیم را به اشتباه متوجه شده اید. حتما دلیل آن را پیدا کنید و از یاداشت و نکته برداری در این قسمت غافل نشود.

سوالات را به صورت شانسی جواب ندهید. با استفاده از اصول و روش های تست زنی و مطالعاتی مشکل و علت شک کردن را پیدا کنید و در جهت رفع آن تلاش کنید.

 

سخن پایانی

سوالات شک دار بخش جدایی ناپذیر از آزمون های آزمایشی و کنکور هستند. برای همه ی داوطلبان تجربه ی این شرایط اتفاق می افتد. پس روحیه و اعتماد به نفس خود را حفظ کنید و بدانید که این امری معمول است و فقط نیاز است تسلط خود بر مطالب را بالا ببرید که در نهایت منجر به کم شدن تعداد تست های شک دار می‌شود.

پس بالاخره باید تستهای شک دار را بزنید یا نه؟

  • با استفاده از تکنیک های تست زنی، اول زمان تان را مدیریت کنید. اگر در آخر امتحان، وقت داشتید به تست های شک دار فکر کنید.
  • اگر بعد از فکر کردن، باز هم از جواب تان مطمئن نیستید، بهتر است آن تست را کنار بگذارید؛ چون نمره منفی تست های غلط، تراز شما را پایین می آورد.
  • شاید تستی برای تان سخت است نگران نباشید؛ نیازی نیست به همه تست ها درست پاسخ دهید تا بتوانید در رشته و دانشگاه خوبی قبول شوید.