چگونه در آزمون های آزمایشی استرس نداشته باشم؟

من درس‌هایم را کاملا بلد بودم اما سر جلسه به خاطر استرس آزمونم را خراب کردم!

ترس از نتیجه و کارنامه آزمون، همیشه باعث عدم شرکتم در آزمون آزمایشی بوده است!

 تا قبل از جلسه همه چیز در ذهنم بود و براحتی در منزل تست ها را پاسخ می دادم اما سر جلسه آزمون انگار همه چیز از مغزم پاک شد!

آیا شما هم بعنوان یک داوطلب کنکوری با این مواردی که اشاره کردیم، آشنا هستید؟ پس با ما در این مقاله همراه باشید.

اکثر داوطلبان کنکور ممکن است تجربه استرس و اضطراب آزمون را داشته باشند و همین امر باعث تردید و ترس از شرکت در آزمون آزمایشی هم راستای کنکورشان باشد. قبل از هر چیز باید عواملی که باعث این ترس و نگرانی می شود را مورد بررسی قرار داد.

از مهمترین عوامل می توان به مطالعه ناکافی، عدم مرور و تست کافی، نرسیدن به مباحث و سرفصل های آزمون، ترس از فراموشی مطالب، رقابت ناسالم و مقایسه خود بقیه و یا عوامل درونی اشاره کرد. یک داوطلب چون چکیده تمام زحمات و مطالعات خود را در آن روز و ظرف چند ساعت باید روی صفحه کاغذ بیاورد و در نهایت، نتیجه تسلط در هر درس با دریافت کارنامه مشخص می شود، پس طبیعتا استرس وجود دارد. یعنی باید پذیرفت که این استرس جزء ماهیت جدا نشدنی کنکور بوده و فقط شدت کم و زیاد شدن آن یا مثبت یا منفی بودن آن متفاوت است. استرس مثبت شما را به سمت جلو و هدفتان سوق می‌دهد و استرس منفی باعث متوقف شدن کارایی و عملکرد مغز شده و مانند یک مانع بر سر راه داوطلب قرار می­‌گیرد.

بنابراین باید سعی کنید استرس ‌را به نوع مثبت تبدیل کنید، طبیعتاً کسی استرس دارد که تلاش کرده و انتظار نتیجه دارد. همچنین سایر داوطلبان و رقبا هم همین وضعیت دارند و فقط شما دچار آشفتگی نیستید. پس به جای اتلاف وقت، استرس خود را مهار کرده و در مسیر پیشرفت قدم بردارید. شاید در نگاه اول شرکت در آزمون آزمایشی استرس زا باشد ولی حضور در همچین آزمون هایی شرایطی را برای شما فراهم می­‌کند تا بارها خود را سر جلسه اصلی تصور کنید و از نقاط قوت و ضعف خود آگاه شده و به تقویت آن‌­ها بپردازید. چه راه حلی برای کنترل این استرس وجود دارد؟

کنترل استرس با برنامه‌ریزی صحیح برای رفع نقاط ضعف

بله! این مورد بهترین و مناسب ترین راه حل برای کنترل استرس شما در آزمون آزمایشی است. بعد از هر آزمون و دریافت کارنامه خود، یک خودکار و کاغذ بردارید و نقاط ضعفتان را یادداشت کنید، به این صورت که دقیقا کدام بخش‌ها را یاد نگرفته‌اید یعنی بیشترین سوالاتی که یا پاسخ نادرست داشته اید یا اصلا پاسخی نداده اید مربوط به کدام مبحث بوده است.

یا در چه زمینه‌ای ضعف دارید؟

اگر مهارت تست زنی شما ضعیف است، یعنی با تست نا آشنا هستید، باید همراه  مطالعه بیشتر تست کار کنید.

اگر تسلط شما بر روی مباحث کم و این دلیلی بر پاسخ های اشتباه بوده، باید مرورهای کافی داشته باشید.

اگر استرس باعث عدم تمرکز و بی دقتی شما در پاسخ به سوالات شده است، رفته رفته و با تحلیل درستی از کارنامه و سوالات آزمون های قبلی، این مشکل حل خواهد شد.

اگر موقع آزمون عجول هستید و سریع از روی سوالات و گزینه ها رد می شوید، تمرین تست های زماندار در منزل برای شما تمرین خوبی است.

کنترل استرس در حین آزمون آزمایشی

سعی کنید قبل شروع آزمون برای چند لحظه کوتاه چشمان خود را ببندید و چند نفس عمیق حداقل به مدت 6 ثانیه بکشید و به آرامی خارج کنید. نفس عمیق باعث افزایش میزان اکسیژن رسانی بیشتر به مغز شده و استرس و ضربان قلب را کاهش می دهد.

ترتیب پاسخ گویی به سوالات را رعایت کنید.( ابتدا به سوالاتی که بلد هستید و بعد به سوالات سخت و شک دار پاسخ دهید) 

هیچ اصراری برای پاسخ به همه سوالات نداشته باشید و این را بدانید که سوال سخت قطعا در هر آزمون و کنکوری وجود دارد.

هیچ گاه سرجلسه آزمون تعداد پاسخ های زده در پاسخنامه را نشمارید.

مطمئن باشید با رعایت همین چند نکته آزمون خیلی خوبی را خواهید داشت. امتحانش کنید.