اهمیت داشتن برنامه ریزی درسی در دوران کنکور

احتمالا این موضوع ذهن تمام داوطلبان کنکور را به خود مشغول کرده است که آیا باید برای درس خواندن برنامه ریزی داشته باشیم؟ پاسخ به این سوال قطعا بله می باشد، چون داشتن برنامه درسی باعث پیشرفت در مطالعه شده، استرس داوطلب را کم و از همه مهمتر باعث ایجاد انگیزه برای ادامه مطالعه می شود. 

اگر شما در ابتدای شروع مطالعه(زمان شروع مطالعه) احساس می‌کنید که بدون داشتن برنامه ریزی و فقط با داشتن ساعات زیاد مطالعه می‌توانید نتیجه مطلوبی بگیرید، باید بگوییم که شرایط همیشه پایدار نیست. نداشتن برنامه ذهن شما را مشوش می‌کند. همچنین مطالعه بدون برنامه ریزی و هدف گذاری در نهایت منجر به خستگی و دل زدگی شما از درس خواندن می‌شود چون تمرکز کافی برای مطالعه و اینکه از کجا شروع کنید و روزانه چقدر زمان بگذارید، نخواهید داشت‌. و این بی برنامگی نتیجه ی مطلوبی برای شما نخواد داشت. 

در ابتدای شروع مطالعه داشتن یک هدف مشخص راه را برای شما روشن می‌سازد و انگیزه ی شما را دوچندان می‌کند. سعی کنید هدف خود را از درس خواندن درهمان ابتدا بدانید. مثلا دانشگاه و گرایش مورد علاقه ی خود را مد نظر قرار دهید که به عنوان شور و شوقی برای مطالعه ی شما باشد و برای آن تلاش کنید. میزان ساعات مطالعه هم باید به موازات هدف شما باشد. خود به خود وقتی با انگیزه باشید اشتیاق شما بالا می‌رود و درس خواندن برای شما به یکی از لذت بخش ترین قسمت های زندگی تبدیل می‌شود چون هدفی دارید که برای آن می‌جنگید.

بدون برنامه درس خواندن چه عواقبی دارد؟

مطالعه ی شما منسجم نیست. در طول چند ماهی که برای کنکور آماده میشوید شرایط همیشه پایدار نیست و مسائل غیر منتظره ای ممکن است پیش بیاید که اگر برنامه ریزی نداشته باشید شاید چند روزی بدون درس خواندن سپری شود که این اتفاق خوشایندی در روند مطالعاتی شما نیست. یکی دیگر از مشکلاتی که بی برنامگی برای شما به وجود می‌آورد اهمال کاری است. وقتی بدون برنامه و هدف شروع کنید، هیچ دورنگاهی نسبت به میزان مطالعه ای که باید داشته باشید نخواهید داشت و خود را ملزم به انجام مطالعه ی روزانه نمی‌دانید. این اتفاق استرس و اضطراب شما را بالا می‌برد که در نهایت نتیجه ی خوشایندی نخواهید گرفت. 

برنامه درسی اصولی برای کنکور باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟ 

واقع‌بینی در چیدمان برنامه: یک برنامه ریزی درست باید واقع‌بینانه و بر اساس توانایی‌های فردی تعیین شود. بطور مثال اگر داوطلب شاغل، دانشجو و یا به هر دلیل تایم مطالعه محدودتری داشته باشد و برنامه روزانه 10 ساعت تعیین کند، احتمال اینکه به برنامه درسی نرسد بسیار زیاد بوده و در نهایت باعث نا امیدی وی می گردد.

 انعطاف‌پذیری برنامه: یعنی تایمی درهفته بابت جبران مباحث عقب افتاده درسی قرار دهید، که اگر به هر دلیل در روز مشخص شده نتوانستید به مبحث برسید، جای جبران وجود داشته باشد. هیچ گاه ساعت دقیق برای اجرای برنامه قرار ندهید ( 8 تا 10 صبح درس... مبحث ... + 10 تا 12 درس... مبحث...) البته ناگفته نماند که تعیین بازه زمانی مطالعاتی و مبحث بسیار مهم است ولی نباید خط کش وار و بدون انعطاف باشد.

تعادل بین مطالعه و استراحت: در برنامه درسی خود زمان‌هایی را برای استراحت و تفریح در نظر بگیرید تا از خستگی و فرسودگی جلوگیری کنید. پارت مطالعه استاندارد یک ساعت و نیم و یک ربع استراحت مناسب است.

شناخت نقاط قوت و ضعف: حتما در زمان اجرای برنامه هفتگی گزارش مطالعاتی(ساعت مطالعه،تعداد دروس مطالعه شده، دروسی که نرسیدید مطالعه کنید، تعداد تست زده شده، تعداد تست صحیح، تعداد تست اشتباه و...) تهیه کرده که در پایان برنامه قابل سنجش و ارزیابی باشد.  

دسته بندی دروس بر اساس اهمیت: چیدمان دروس در یک برنامه درسی استاندار، باید بر اساس ضریب هر درس، سختی و آسانی، و میزان دانش و تسلط داوطلب در هر درس باشد.

برنامه‌ای شخصی سازی شده: یعنی دقیقا متناسب با توانایی و هدف هر شخص تنظیم شده باشد، اینطور نباشد که برنامه درسی رتبه برتر سال های گذشته را ملاک مطالعه خود قرار دهید.

 نکته ی مهم

تداوم در درس خواندن تنها با برنامه ریزی صحیح و اصولی به دست می آید. این که شما خود را موظف به انجام کاری که از پیش تعیین کرده اید بدانید، ذهن شما همیشه متمرکز بر روی هدف است که رسیدن به مقصد را بسیار راحت تر می‌کند.

سخن پایانی

به داوطلبین ‌کنکور پیشنهاد می‌شود برنامه ریزی اصولی را در همان ابتدا برای خود داشته باشند و در مسیر درست قرار بگیرند. اساس موفقیت شما در قبولی کنکور به برنامه ریزی صحیح وابسته است که این برنامه ریزی توسط فردی آگاه و باتجربه، قطعا مسیر پر چالش کنکور را برای شما هموار می‌سازد.