زمان مناسب شروع مطالعه برای کنکور

شروع درس خواندن، نحوه آغاز آن و استفاده از منابع همیشه جزء دغدغه های داوطلبان کنکوری بوده و هست، به همین علت است که بسیاری از آنها برای شروع درس خواندن امروز و فردا می کنند و با مکث و تردیدهای بیش از حد، زمان قابل توجهی را از دست می دهند. قبل از شروع مطالعه باید نسبت به برخی موارد شناخت کافی و بررسی اجمالی داشت، از جمله مهمترین آنها می توان به: آگاهی نسبت به شرایط خود، آشنایی با نقشه راه کنکور، آشنایی با روش های صحیح مطالعه ( تندخوانی، انواع تست و نحوه تست زنی و اصول خلاصه نویسی و مرور مطالب و…) اشاره کرد.

عموما اولین سوالی که برای هر داوطلب بعد از بررسی و انتخاب رشته تحصیلی پیش می­‌آید، این است که از چه زمانی شروع به مطالعه دروس کند. انتخاب بهترین زمان شروع مطالعه کنکور کارشناسی ارشد یا دکتری به موارد متعددی همچون زمانی که تا کنکور باقی مانده، میزان تسلط داوطلب بر دروس، حجم منابع و از همه مهم‌­تر توانایی­‌های فردی یا شرایط هر داوطلب از جمله: داشتن شغل، وضعیت تاهل، فرصت آزاد برای مطالعه، داوطلب سال اول کنکور یا سال دومی و... بستگی دارد، که اینها جزء همان آگاهی نسبت به شرایط خود و آشنایی با مسیر کنکور می باشد.

نقشه راه‌تان تا کنکور را مشخص کنید و برنامه‌ی بلندمدت خودتان را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. این کار را در سه مرحله باید انجام دهید و بدانید تا چه زمانی درس‌ها را تمام خواهید کرد، تا چه زمانی باید به تمرین و تسلط مطالب برسید و از چه زمانی باید خلاصه‌نویسی و جمع‌بندی را شروع کنید. این نقشه راه به شما کمک می‌کند تا خودتان را در تمامی مسیر زیر نظر داشته باشید.

به طور نسبی 6 الی 7 ماه مدت زمان بسیار مناسبی برای کسب رتبه‌های عالی در کنکور است ولی موردی که در این مسیر 6 الی 7 ماه بسیار مهم بوده استمرار در مطالعه است.

نوسانی درس خواندن مشکل اساسی اکثر داوطلبان کنکوری است. اگر شما یک روز ۱۵ ساعت مطالعه کنید و روز بعد ۳ ساعت مطالعه کنید به این معنی است که شما نوسان در مطالعه دارید. داشتن استمرار در درس خوندن مثل فردی است که میخواهد وزنه ی ۱۰۰ کیلویی را بلند کند ؛ مطمئنا بار اول نمی تواند و باید از وزنه های سبک‌تر شروع کند، بصورت مستمر تمرین داشته باشد و کم کم به آن اضافه کند تا به ۱۰۰ کیلو برسد. در درس خوندن ابتدا باید با ساعت مطالعه‌ای که در حد توانتون هست، شروع کنید، استمرارتون رو حفظ کنید تا در نهایت تواناییتون افزایش پیدا کند و به ساعت مطالعه بالا‌تر رسیده و ادامه دهید.

ولی اگر بخواهیم یک فرمول کلی به شما نشان دهیم، بهتر است : 

اگر صفر صفر هستی... زودتر و از تابستان شروع کن!

اگر بابت کمبود وقت استرس داری... زودتر و از تابستان شروع کن! 

اگر شاغلی یا فرصت مطالعه ت کمه... زودتر و از تابستان شروع کن!

اگر دانشجوی مقطع قبل هستی و میخای کنکور مقطع بالاتری شرکت کنی... زودتر و از تابستان شروع کن!

اگر پیش زمینه درسی داری... میتونی از پاییز هم شروع کنی!

اگر پارسال هم کنکور شرکت کردی... میتونی از پاییز شروع کنی!

 

سخن پایانی

از حداقل زمان های ممکن خود استفاده کرده و به این نکته توجه داشته باشید که درس خواندن با حجم و ساعات مطالعه ی کم اما مستمر و پیوسته به مراتب با ارزش تراز هرشیوه ای دیگری است، به مرور و با رفع ایرادات مطالعاتی خود به حداکثر ساعت مطالعه بالا و با کیفیت خواهید رسید.