معیارهای انتخاب رشته_محل در کارشناسی ارشد

معیارهای انتخاب رشته در کارشناسی ارشد چیست؟

با توجه به اینکه زمان انتخاب رشته_محل کارشناسی ارشد ۱۴۰۳ وزارت بهداشت از تاریخ 18 تیرماه آغاز شده است، داوطلبان می توانند ضمن کسب اطلاع از دفترچه راهنمای جامع انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1403 و بهره مندی از مشاوره افراد با تجربه، در بازه زمانی معین از طریق سایت sanjeshp.ir  نسبت به انتخاب حداکثر 100 کد رشته محل اقدام نمایند. داوطلبان عموما پس از دریافت کارنامه‌ی اولیه‌ کارشناسی ارشد حدوداً سه تا پنج روز فرصت دارند تا دانشگاه و گرایش خود را انتخاب کنند.

انتخاب رشته یکی از مراحل سرنوشت‌ساز است چون: 

  • ممکن است رتبه خوبی کسب کرده باشیم، اما بدون توجه به ظرفیت‌ها فقط دانشگاه‌های سطح اول را انتخاب کرده و شانس پذیرش را از دست بدهیم.
  • ممکن است رتبه خوبی داشته باشیم، اما با تصور این که دانشگاه‌های سطح اول  قبول نمی‌شویم، اصلاً آن‌ها را انتخاب نکنیم.
  • ممکن است رتبه خیلی خوبی نداشته باشیم و انتخاب رشته نکنیم، در حالی که می‌توانستیم در برخی دانشگاه‌ها قبول شویم

بنابراین آگاهانه، منطقی و به کمک یک فرد باتجربه انتخاب رشته خود را انجام دهید.

نکات بسیار مهم در انتخاب رشته:

اولین و مهم ترین کار قبل از چیدمان انتخاب ها، مطالعه دقیق دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد 1403 می باشد که به بررسی شرایط و ضوابط لازم شرکت در این فرایند پرداخته و لیست دانشگاهها به همراه ظرفیت پذیرش در کلیه رشته ها را اعلام می دارد.

مرحله بعدی، داوطلبان می بایست مندرجات کارنامه اولیه خود را با دقت بررسی نمایند، چرا که نمره علمی کل و همچنین رتبه در سهمیه و رتبه کل تاثیر بسزایی در نحوه انتخاب رشته خواهد داشت. بررسی ظرفیت ارائه شده توسط دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و مقایسه آن با رتبه مندرج در کارنامه می تواند داوطلب را به داشتن انتخاب رشته ای منطقی کمک کند.

علاقه، هزینه (دانشگاه های بین الملل یا تحصیل در شهری غیر محل سکونت داوطلب)، مسیر، کیفیت دانشگاه و هدف از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد(ادامه تحصیل برای مقطع دکتری یا آپلای کردن) نیز جزو عوامل موثر در چینش انتخاب های داوطلب می باشند که باید مورد بررسی قرار گیرند. بطور مثال: فاکتور مسیر برای داوطلبان شاغل و یا متاهل در اولویت بالاتری قرار دارد ولی برای داوطلب مجرد کیفیت و سطح علمی دانشگاه فارغ از مسیر  ممکن است در اولویت بیشتری باشد.

بهتر است انتخاب های داوطلب نه خیلی ایده آل گرانه باشد و نه خیلی بدبینانه، یعنی هم شانس خود را برای پذیرش در رشته محل های بهتر امتحان کنید و پس از آن انتخاب های میانی و در نهایت انتخاب های بدبینانه قرار دارند که برای اطمینان از قبولی در نظر گرفته شده اند.

 

سخن پایانی

آگاهانه، منطقی به کمک یک فرد باتجربه انتخاب رشته خود را انجام دهید.