معرفی رشته بیوشیمی بالینی و بازارکار

بيوشيمی يا شيمی زیستی، علم مطالعه ساختار و ويژگي های مواد موجود در سلول‌ ها و بدن جانداران و بررسي واكنش‌ های شيميايی در آنها است. رشته بیوشیمی به دو دسته بیوشیمی عمومی که از زیرشاخه های زیست شناسی سلولی و مولکولی(کد 1206) بوده و بیوشیمی بالینی تقسیم بندی می شود که بیوشیمی عمومی از طریق کنکور وزارت علوم و بیوشیمی بالینی را وزارت بهداشت پذیرش داشته و مدرک می دهد.

درباره آینده شغلی این رشته می توان گفت که بیوشیمی عمومی بعد از گرفتن مدرک آن می توان در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی فعالیت داشته باشید، اما اگر از بیوشیمی بالینی فارغ التحصیل شده باشید میتوانید علاوه بر دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی در آزمایشگاه‌ های تشخیص پزشکی و بیمارستان ‌ها هم مشغول به کار شوید. ورود به کارشناسی ارشد رشته بیوشیمی بالینی از طریق کنکور وزارت بهداشت بوده که دروس امتحانی و ضرایب آنها، منابع مطالعاتی و رفرنس ها، ظرفیت پذیرش رشته و مدارک مورد پذیرش این رشته شامل(کلیک کنید) می باشد.

نکته مهم: در وزارت علوم مقطع کارشناسی ارشد رشته ای به نام بیوشیمی بالینی در گروه دامپزشکی با کد رشته 1509 وجود دارد که از نظر شرایط شغلی با بیوشیمی بالینی وزارت بهداشت کاملا متفاوت است.

نکته مهم: در دانشگاه آزاد واحد شاهرورد مقطع کارشناسی ارشد رشته ای به نام بیوشیمی بالینی وجود دارد که از طریق کنکور وزارت بهداشت پذیرش داشته و از نظر شرایط شغلی همان بیوشیمی بالینی وزارت بهداشت است.

به طور کلی میتوان گفت که فارغ التحصیلان رشته بالینی وزارت بهداشت، می توانند در بخش های زیر مشغول به فعالیت شوند: 

  • اشتغال در آزمايشگاه‌هاي تشخيص طبي و بيمارستان‌ها
  • اشتغال در آزمايشگاه‌هاي حفاظت محيط‌زيست، سازمان انرژی اتمی
  • اشتغال در آزمايشگاه‌هاي وزارت كشاورزي و اداره نظارت بر غذا و دارو
  • شركت‌هاي داروسازي
  • شركت‌هاي بيوتكنولوژي بعنوان همکاری در طرح های پژوهشی مرتبط با رشته
  • شركت‌هاي سازنده مواد آرايشي
  • شركت‌هاي توليد مواد غذايي
  • آموزش دروس نظری و عملی در دانشگاه ها

 

با توضیحات عنوان شده در بالا، می توان گفت که رشته بیوشیمی بازار کار بسیار متنوعی دارد.

 

کارنامه رتبه های برتر کارشناسی ارشد بیوشیمی بالینی کنکور1403 

 

رتبه در کنکور 1403124520324577
درصد درس بیوشیمی6958556152515633
درصد درس سلولی و مولکولی8669866268846876
درصد درس شیمی208075595842273
درصد درس زبان8880758083834945

 

نکته مهم

مقایسه درصدهای رتبه 32 با 77 نشان دهنده این است که درصد درس اصلی و زبان بسیار مهم بوده و نگرانی داوطلبان این رشته از درس شیمی که گاها باعث حذف این درس می شود، تصمیم درستی نبوده و تمام رتبه های خوب برای این درس به اندازه اهمیت و ضریب آن وقت و انرژی می گذارند.