معرفی رشته مجموعه پرستاری و بازارکار

پرستاری از ارکان اصلی نظام سلامت هر کشور است. پرستاران با ارائه مراقبت‌های باکیفیت و همه‌جانبه، نقشی کلیدی در ارتقای سلامت جامعه ایفا می‌کنند. اگر به دنبال ارتقای دانش و مهارت های خود در زمینه پرستاری هستید و می خواهید در این رشته تخصصی تر عمل کنید، تحصیلات تکمیلی دررشته پرستاری می تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. رشته پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد، به دانش آموختگان این امکان را می دهد تا دانش و مهارت های خود را در زمینه های تخصصی مختلف پرستاری ارتقا دهند. این دوره شامل دروس تئوری و عملی در زمینه های مختلف می باشد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

گرایش های ارشد مجموعه پرستاری

رشته پرستاری در مقطع کارشناسی ارشد دارای 11 گرایش مختلف است (هرچند که اطلاعات دقیق تر در این زمینه هر ساله امکان تغییر دارد)که هر کدام به طور تخصصی به ارائه خدمات پرستاری در حوزه های خاص می پردازند.

  • پرستاری داخلی-جراحی
  • پرستاری کودکان
  • پرستاری بهداشت جامعه
  • روان پرستاری
  • پرستاری اورژانس
  • پرستاری مراقبت های ویژه
  • پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان
  • مدیریت پرستاری
  • پرستاری سالمندی
  • پرستاری توانبخشی
  • پرستاری نظامی

ورود به کارشناسی ارشد مجموعه پرستاری از طریق کنکور وزارت بهداشت می باشد. دروس امتحانی و ضرایب آنها  بهمراه ظرفیت پذیرش و مدارک مورد پذیرش برای کارشناسی ارشد پرستاری شامل(کلیک کنید) می باشد. 

طول دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری

طول دوره کارشناسی ارشد رشته پرستاری حداقل 2 سال و حداکثر 3 سال می باشد و شرایط فارغ التحصیلی آن به این صورت می باشد:

  • گذراندن تمام واحدهای درسی (حدود 32 واحد)
  • گذراندن پایان نامه
  • ارائه نمره قبولی در امتحانات جامع
  •  

مزایای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته ی پرستاری

1- مزایای علمی و شغلی:

 افزایش دانش و مهارت های تخصصی: در مقطع کارشناسی ارشد پرستاری، دانشجویان به طور عمیق تر با مبانی نظری و عملی پرستاری آشنا می شوند و مهارت های تخصصی خود را در زمینه های مختلف پرستاری مانند پرستاری داخلی-جراحی، پرستاری کودکان، پرستاری بهداشت مادر و نوزاد، پرستاری بهداشت جامعه و روان پرستاری ارتقا می دهند.

توانایی انجام تحقیقات: دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد پرستاری با روش های تحقیق آشنا شده و می توانند به انجام تحقیقات در زمینه های مختلف پرستاری بپردازند.

ارتقا شغلی: فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد پرستاری در مقایسه با فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی، از فرصت های شغلی بهتر و ارتقا شغلی سریع تری برخوردارند.

افزایش حقوق و مزایا: به طور کلی، حقوق و مزایای فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد پرستاری بیشتر از فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی است.

توانایی تدریس در دانشگاه: فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد پرستاری می توانند با گذراندن دوره های مربوطه، در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی به تدریس مشغول شوند.

2- مزایای فردی و اجتماعی:

افزایش اعتماد به نفس و خودباوری: با ارتقای دانش و مهارت های تخصصی، اعتماد به نفس و خودباوری پرستاران در ارائه خدمات به بیماران افزایش می یابد.

ارتقای کیفیت خدمات پرستاری: با افزایش دانش و مهارت های تخصصی پرستاران، کیفیت خدمات پرستاری به بیماران ارتقا می یابد.

رضایت شغلی: فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد پرستاری به دلیل برخورداری از دانش و مهارت های تخصصی بیشتر، از رضایت شغلی بالاتری برخوردارند.

ایجاد فرصت های جدید: ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پرستاری می تواند فرصت های جدیدی برای شغل و زندگی در داخل و خارج از کشور ایجاد کند.

3- کسب آمادگی برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری:

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مجموعه پرستاری می توانند در مقطع دکتری تخصصی با توجه به علاقه در رشته هایی از جمله: دکتری پرستاری، سالمندشناسی، آموزش بهداشت و ارتقاء سلامت، آموزش پزشکی، اخلاق پزشکی و سیاست گذاری سلامت ادامه تحصیل دهند.

مواردی که باید در انتخاب گرایش ارشد پرستاری در نظر گرفت

علاقه و انگیزه: مهم ترین عامل در انتخاب گرایش، علاقه و انگیزه شما در آن زمینه است. به علایق و تجارب خود در دوران کارشناسی توجه کنید. با متخصصان و اساتید هر گرایش صحبت کنید و اطلاعات کافی کسب کنید.

بازار کار: به بازار کار و نیاز جامعه به پرستاران در هر گرایش توجه کنید. به دنبال گرایشی باشید که در آینده شغلی مناسب و پایداری را برای شما فراهم کند.

توانایی ها و مهارت های فردی: به توانایی ها و مهارت های فردی خود توجه کنید.

شرایط و امکانات دانشگاه: به شرایط و امکانات دانشگاه محل تحصیل در هر گرایش توجه کنید(و بطور دقیق تر میتوانید هر ساله از سایت های دانشگاه های مربوطه این اطلاعات را بدست بیاورید)

برنامه های آینده: به برنامه های آینده خود بعد از فارغ التحصیلی توجه کنید و با اطلاعات کامل پا در این مسیر بگزارید.

سخن پایانی:

انتخاب رشته ارشد پرستاری یک تصمیم مهم است که می تواند آینده شغلی شما را تحت تاثیر قرار دهد. مشاوره با یک فرد متخصص و باتجربه می تواند به شما در انتخابی درست و آگاهانه کمک کند.