معرفی رشته مجموعه تغذیه و بازارکار

رشته علوم تغذیه به رژیم درمانی، اصول علم تغذیه، ارزش مواد غذایی و نحوه‌ی تغذیه‌ی مناسب برای حفظ سلامت می‌پردازد. این رشته از مهمترین رشته‌های شاخه پیراپزشکی است و علاقه‌مندان کنکوری زیادی را به خود جلب می‌کند.این رشته نقش بسیار مهمی در پیشگیری و درمان برخی بیماری ها ازجمله" دیابت، فشارخون و یا بیماری های قلبی_عروقی" ایفا می کند.

بطور کلی رژیم درمانگران، رژیم غذایی مناسب برای انواع بیماری‌ها را تعیین می‌کنند. بیماران مختلف، با توجه به نوع و شدت بیماریشان، از خوردن انواعی از غذاها منع و به خوردن مواد غذایی دیگر توصیه می‌شوند. رژیم درمانگران باید اطلاعات کامل و جامعی در مورد علم تغذیه، ارزش مواد غذایی، و وضعیت جسمی و روحی بیماران داشته باشند و با تکیه ‌بر مهارت‌های روان‌شناختی، و متناسب با وضعیت افراد، رژیم غذایی مناسب را تعیین کنند. از مهم‌ترین مزیت رشته علوم تغذیه این است که امکان تاسیس مطب برای فارغ‌التحصیلان کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری علوم تغذیه وجود دارد. به همین دلیل جزو رشته‌های پرطرفدار علوم پزشکی محسوب می‌شود. البته به این نکته توجه کنید که قوانین تأسیس مطب سالانه ممکن است تغییراتی داشته باشد و باید در این خصوص قوانین وزارت بهداشت را پیگیری کنید.

نکته مهم: فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد تغذیه که کارشناسی نامرتبط داشته‌اند، مجوز تأسیس مطب ندارند، اما می‌توانند به عنوان مشاور در مراکز بهداشت و درمان، مطب‌های خصوصی و بیمارستان‌ها مشغول به کار شوند. آخرین اطلاعیه در خصوص تاسیس مطب، به پذیرفته شدگان ورودی سال تحصیلی 1399-1400 (و به بعد) كه دارای مدرك كارشناسی رشته هایی غیر از علوم تغذیه هستند، شماره نظام پزشکی و پرونده كار داده نخواهد شد.

رشته تغذیه جزء رشته های می باشد که از مقطع کارشناسی با دو گرایش(تغذیه بالینی و تغذیه گروه های سنی مختلف و خاص)، مقطع کارشناسی ارشد با 5 گرایش(علوم تغذیه، تغذیه بالینی، علوم تغذیه در بحران و حوادث غیرمترقبه، تغذیه جامعه و تغذیه ورزشی) تا مقطع دکتری با گرایش(علوم تغذیه) ادامه دارد.

ورود به کارشناسی ارشدگرایش های مجموعه علوم تغذیه از طریق کنکور وزارت بهداشت می باشد. دروس امتحانی و ضرایب آنها  بهمراه ظرفیت پذیرش و مدارک مورد پذیرش برای کارشناسی ارشد مجموعه علوم تغذیه شامل(کلیک کنید) می باشد.

فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد علوم تغذیه می‌توانند در رشته‌هایی از جمله: علوم تغذیه، سیاست های غذا و تغذیه، بیوشیمی بالینی، سالمندشناسی، نانوفناوری پزشکی، انفورماتیک پزشکی و سلامت در بلایا و فوریت ها، سلامت و رفاه اجتماعی و اپیدمیولوژی در آزمون مقطع دکتری حوزه علوم پزشکی شرکت کنند.

جایگاه شغلی دانش آموختگان علوم تغذیه

دانش آموختگان رشته علوم تغذیه می‌توانند در مراکز زیر انجام وظیفه نمایند:


۱. مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها (به عنوان مشاور بالینی تغذیه)
۲. کلینیک‌های تغذیه و رژیم درمانی
۳. کارشناس آزمایشگاه غذا و دارو
۴. مربی بهداشت در مدارس و تدریس درس تغذیه
۵. کارخانه‌های تولید مواد غذایی ( به عنوان مشاور و مسئول فنی در کارخانجات تولید کننده مواد غذایی)
۶. باشگاه ها و فدراسیون های ورزشی
۷.مشاور امور پژوهشی در مراکز تحقیقات

سخن پایانی:

به طور کلی، در این رشته یاد می‌گیریم که چی بخوریم، چطور بخوریم و چقدر بخوریم تا هم سالم بمانیم و هم از بیماری‌ها جلوگیری کنیم.

 

کارنامه رتبه های برتر کارشناسی ارشد مجموعه تغذیه کنکور1403

 

رتبه در کنکور 140331824
درصد درس تغذیه726961
درصد درس فیزیولوژی856284
درصد درس بیوشیمی935370
درصد درس زبان846178