معرفی رشته قارچ شناسی و بازارکار

قارچ شناسی پزشکی شاخه ای از علم میکروب شناسی است که در آن به مطالعه قارچهای بیماریزا می پردازد و تمرکز و تاکید آن بر توسعه و استفاده از روشهای تشخیص آزمایشگاهی و مطالعات اپیدمیولوژیک بیماریهای قارچی و بررسی و ارائه پروژه های تحقیقاتی کاربردی جهت پیشگیری و کنترل بیماریهای قارچی مهم کشور است.

قارچ شناشی دامپزشکی: یکی از مجموعه های امتحانی کنکور کارشناسی ارشد وزارت علوم با کد 1503 می باشد. این رشته جزء رشته های شناور آزمون کارشناسی ارشد می باشد یعنی داوطلبان می توانند علاوه بر این رشته، در یکی از رشته های اصلی نیز در آزمون شرکت نمایند.

قارچ‌شناسی پزشکی:  بر مطالعه قارچ هایی که باعث بیماری در انسان می شوند تمرکز داشته و درمان عفونت‌های قارچی از مهم‌ترین وظایف در رشته قارچ‌شناسی پزشکی است. با توجه به اینکه در حال حاضر هیچ واکسن یا روش ایمنی درمانی برای قارچ‌ها وجود ندارد و علیرغم برخی اکتشافات مهم، دامنه داروهای ضد قارچی در اختیار ما برای درمان عفونت‌های قارچی محدود است، این رشته جای کار و پژوهش بسیار بالایی دارد.

ورود به کارشناسی ارشد رشته قارچ شناسی پزشکی از طریق کنکور وزارت بهداشت می باشد. دروس امتحانی و ضرایب آنها بهمراه  ظرفیت پذیرش و مدارک مورد پذیرش برای کارشناسی ارشد قارچ شناسی پزشکی شامل(کلیک کنید) می باشد. این رشته در کنکور کارشناسی ارشد در مجموعه علوم آزمایشگاهی (3) قرار دارد که رشته های ویروس شناسی، انگل شناسی و میکروب شناسی نیز در این مجموعه قرار دارند.

محیط‌های کاری که یک فارغ‌التحصیل قارچ شناسی پزشکی می‌تواند در آن‌ها مشغول شود عبارتند از:

در حوزه درمان: در محیط‌های مختلفی از جمله بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها، تجویز داروهای ضد قارچ و ارائه مشاوره به سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی

در حوزه پژوهش:  شناسایی و تشخیص عفونت های قارچی با استفاده از تکنیک های مختلف آزمایشگاهی

در حوزه آموزش: تدریس در زمینه های مرتبط با قارچ شناسی در سطوح دانشگاهی یا دیگر مراکز علمی

 

کارنامه رتبه های برتر کارشناسی ارشد قارچ شناسی پزشکی کنکور 1403

 

رتبه در کنکور 14037132750
درصد درس باکتری30301811
درصد درس ایمنی شناسی75827353
درصد درس سلولی و مولکولی66514453
درصد درس قارچ0000
درصد درس انگل0000
درصد درس زبان94907578