معرفی رشته شیمی دارویی و بازارکار

شیمی دارویی شاخه ای از دانش شیمی است که در آن در مورد دارو ها و سنتز آنها مطالعه و بررسی می کند. در واقع این علم بر روی کشف داروهای جدید جهت توسعه داروهای دیگر برای درمان بیماری ها متمرکز می باشد،که در تکنولوژی دارویی بسیار مورد توجه قرار دارد. رشته شیمی دارویی در حال حاضر کارشناسی ندارد و در مقطع کارشناسی ارشد از طریق وزارت علوم و وزرات بهداشت پذیرش دانشجو دارد ولی توجه داشته باشید که رشته شیمی دارویی وزارت بهداشت با وزارت علوم از لحاظ دروس کنکور و چارت درسی متفاوت می باشد. شیمی دارویی وزارت علوم زیر مجموعه شیمی کد 1203 بوده و دروس امتحانی آن شامل: شیمی فیزیک، شیمی معدنی، شیمی تجزیه، شیمی آلی و شیمی کاربردی و زبان می باشد.

شیمی دارویی وزارت بهداشت به داروسازی نزدیک تر است، دروس امتحانی و ضرایب آنها بهمراه ظرفیت پذیرش و مدارک مورد پذیرش آن شامل(کلیک کنید) می باشد. فارغ التحصیلان گرایش شیمی دارویی می توانند در صنایع از جمله صنایع دارویی (صنعت‌ ساخت‌، تولید و کنترل‌ دارو)، کارخانه های تولید مواد اولیه داروئی، کارخانه‌ های‌ آرایشی‌ ـ بهداشتی، موسسات پژوهشی – تحقیقاتی، داروخانه ها و همچنین به عنوان کارشناس آزمایشگاه غذا و دارو مشغول‌ بکار ‌شوند.

 به طور کلی فارغ التحصیلان شیمی دارویی در بخش های مختلف کارخانجات داروسازی که در ادامه توضیح داده می شود، می توانند مشغول  به کار شوند.

بخش Quality control یا QC یا همان کنترل کیفیت (انجام تست های لازمه توسط دستگاه مختلف)

کنترل کیفیت یکی از مهم‌‌ترین واحدهای هر سازمان یا کارخانه محسوب می‌‌شود که از زمان ورود مواد اولیه به کارخانه تا زمان تحویل محصول تولیدشده به واحد پخش، به تمام مراحل نظارت داشته و با اعمال کنترل‌های مختلف در هر یک از این مراحل، از باکیفیت بودن محصول هر مرحله جهت ورود به مرحله‌ی بعدی اطمینان می‌یابد.

بخشR&D یا همان تحقیق و توسعه، تحقیقات اولیه (Research) و توسعه (Development)

R&D در داروسازی به مجموعه‌ای از فرآیندها و فعالیت‌های تحقیقاتی و توسعه‌ای اطلاق می‌شود که به منظور ایجاد داروها و محصولات دارویی نوین، بهبود نسل‌های موجود داروها، و توسعه روش‌های نوین تشخیصی و درمانی انجام می‌شود.

بخش Quality Assurance یا QA یا همان تضمین کیفیت (بر اساس مستندات و رفرنس پیش می رود)

این واحد تضمین می‌کند که فرآیندهای تولید در طول چرخه انجام به‌ درستی مدیریت شده و شرایط بهینه ساخت، لحاظ می‌گردد. معمولاً تضمین کیفیت فرآیندمحور و کنترل کیفیت محصول‌محور است. علاوه‌ بر این، کنترل کیفیت خطاها را کشف می‌کند؛ اما تضمین کیفیت از وقوع آن‌ها جلوگیری می‌کند.

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد شیمی دارویی علاوه بر دکتری شیمی دارویی می تواند در رشته های: شیمی دارویی، كنترل دارو، فارماسیوتیکس، زیست فناوری دارویی، اقتصاد و مدیریت دارو، نانوفناوری دارویی و... شرکت نمایند.

آیا با شیمی دارویی می توان داروخانه تاسیس کرد؟

توجه داشته باشید که امکان دریافت مجوز تاسیس داروخانه از وزارت بهداشت برای فارغ التحصیلان مقطع دکتری این گرایش وجود ندارد. در واقع دریافت مجوز جهت تاسیس داروخانه فقط برای فارغ التحصیلان مقطع دکتری عمومی داروسازی امکان پذیر است. به بیان دیگر با مدرک دکتری تخصصی داروسازی (شیمی دارویی) می توان داروساز شد نه داروخانه دار.

کارنامه رتبه های برتر کارشناسی ارشد شیمی دارویی کنکور 1403

 

رتبه در کنکور 140314610
درصد درس شیمی آلی5435061
درصد درس شیمی تجزیه826306
درصد درس زیست شناسی47461537
درصد درس بیوشیمی80731632
درصد درس زبان63706674