معرفی رشته سم شناسی و بازارکار

رشته سم شناسی یا توکسیکولوژی (Toxicology) در واقع به مطالعه و بررسی تاثیرات زیان آور مواد شیمیایی و فیزیکی تحت عنوان سموم بر روی سیستم های زنده می ‌پردازد. این سموم می ‌توانند سبب ایجاد تغییرات در نحوه عملکرد زیستی ارگان یا بافت هدف در انسان و سایر موجودات زنده شوند. بنابراین شناخت و تاثیرات این سموم(همچون آلاینده های هوا، داروها، مواد مخدر، آلاینده های آب و فلزات سنگین و...) بسیارحائز اهمیت است.

رشته سم شناسی کارشناسی ندارد، در مقطع کارشناسی ارشد از رشته های علوم پایه وزارت بهداشت و در مقطع دکتری جزء مجموعه داروسازی وزارت بهداشت بوده که در زمینه داروهای موثر بر مسمومیت ها مطالعه و تحقیق می کند. اما یک فارغ التحصیل کارشناسی ارشد سم شناسی علاوه بر دکتری سم شناسی می تواند در رشته های: نانوفناوری پزشکی، نانوفناوری دارویی، علوم سلولی و کاربردی، مهندسی بافت، علوم اعصاب، توکسین های میکروبی، مطالعات اعتیاد و بهداشت حرفه ای نیز شرکت کند. فارغ التحصیلان کارشناسی شیمی به دلیل داشتن تسلط خوب بر روی مباحث شیمی مرتبط با سم شناسی (نظیر شیمی آلی و آنالیز دستگاهی) می توانند در این رشته دانشگاهی موفق باشند.

ورود به کارشناسی ارشد رشته سم شناسی از طریق کنکور وزارت بهداشت می باشد. دروس امتحانی و ضرایب آنها  بهمراه ظرفیت پذیرش و مدارک مورد پذیرش برای کارشناسی ارشد سم شناسی شامل(کلیک کنید) می باشد.

یک سم شناس درحوزه های زیادی از جمله سم شناسی قانونی، سم شناسی بالینی، سم شناسی تجزیه ای، سم شناسی نظامی، سم شناسی محیطی، سم شناسی اقتصادی، سم شناسی صنعتی، سم شناسی سیستم ایمنی، سم شناسی تغذیه ای، سم شناسی آبزیان، سم شناسی دارویی، سم شناسی تولید مثل و سم شناسی اپیدمیولوژیکی می تواند فعالیت داشته باشد که بر حسب علاقه و تخصص خود وارد یکی از این حوزه ها می شود.

نکته مهم: در وزارت علوم مقطع کارشناسی ارشد رشته ای به نام سم شناسی در گروه دامپزشکی با کد رشته ۱۵10 وجود دارد که از نظر شرایط شغلی با سم شناسی وزارت بهداشت کاملا متفاوت و جزء رشته های شناور می باشد.

بازار کار این رشته دانشگاهی متنوع و در مراکزی مانند: آزمایشگاههای تخصصی مسمومیت، پزشکی قانونی و کارخانه های داروسازی و... به شرح زیر می باشد. 

  • آزمایشگاه سم شناسی در مراکز بهداشتی و درمانی
  • آزمایشگاه سم شناسی در پزشکی قانونی
  • آزمایشگاه های سازمان غذا و دارو
  • آزمایشگاه سم شناسی شرکت های دارویی
  • آزمایشگاه های تخصصی مسمومیت
  • آزمایشگاه های شرکت های صنایع غذایی
  • آزمایشگاه های حفظ نباتات و اداره محیط زیست
  • فعالیت در شرکت های دانش بنیان و تحقیقاتی
  • تدريس در مدارس، دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی

 

کارنامه رتبه های برتر کارشناسی ارشد سم شناسی کنکور 1403

 

رتبه در کنکور 140345111316
درصد درس بیوشیمی2042495033
درصد درس زیست شناسی644203413
درصد درس شیمی عمومی7258813253
درصد درس داروشناسی5555106051
درصد درس سم شناسی10070156383
درصد درس زبان6435512033