لیسانس به پزشکی یا کارشناسی به پزشکی

لیسانس به پزشکی یا کارشناسی به پزشکی آزمونی است که فارغ التحصیلان تمامی رشته ها در مقطع کارشناسی می توانند با رعایت شرایط اعلام شده در آن شرکت نمایند. این آزمون با هدف ارائه فرصتی برای علاقه‌مندان به رشته پزشکی برگزار می‌شود و فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی در رشته‌های مختلف می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. رقبای آزمون لیسانس به پزشکی اغلب فارغ‌التحصیلان رشته‌های پیراپزشکی و علوم پایه هستند. این آزمون توسط دانشکده پزشکی دانشگاه تهران طراحی شده و هر ساله در دو مرحله آزمون کتبی و مصاحبه حضوری برگزار می‌گردد که داوطلبان بعد از طی کردن هر دو مرحله و کسب نمره حد نصاب وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران در رشته پزشکی می شوند. 

این آزمون دارای ۱۵۰ سوال و مدت زمان ۱۵۰ دقیقه می‌باشد. در آزمون کتبی 40 نفر پذیرفته و پس از مرحله مصاحبه 20 نفر قبول شدگان نهایی این آزمون می باشند. افرادی که در مرحله اول موفق باشند، به مرحله مصاحبه دعوت می‌شوند. این بدان معناست که در مرحله اول، داوطلبان در آزمون کتبی شرکت می‌کنند و پس از آن، دو برابر ظرفیت نهایی پذیرش برای مرحله مصاحبه انتخاب می‌شوند. در نهایت، در مرحله مصاحبه، افرادی که پذیرفته می‌شوند، به عنوان نفرات نهایی قبولی در نظر گرفته می‌شوند و تمامی شرکت کنندگان در مصاحبه به طور یکسان مورد بررسی قرار می‌گیرند.

 

مشاهده باز بخش همایش رو پوش سفید

مباحث و تعداد سوالات آزمون لیسانس به پزشکی

 

مبانی بیوشیمیایی و بیولوژیکی سیستم‌های حیاتی شامل مباحث:

نام درس                    تعداد سوال
فیزیولوژی                                                          19
آناتومی       17 
میکروب شناسی 12
بیوشیمی8
ژنتیک10
بافت شناسی                                  5
جنین شناسی 4
ایمنی شناسی10            

 

مبانی شیمیایی و فیزیکی سیستم‌های حیاتی شامل مباحث:

نام درستعداد سوال
شیمی عمومی و آلی 8
فیزیک پزشکی 7

 

مبانی بیولوژیک، روانشناختی، جامعه شناختی رفتار و مهارت‌های استدلال شامل مباحث:

نام درستعداد سوال
روانشناسی و جامعه شناسی 25
تفکر نقاد 25

نکته مهم: در این آزمون دروس ضریب ندارند(اما دارای نمره منفی است) و ارزش هر سوال از هر درس با بقیه برابر است، ولی با توجه به تعداد بیشتر سوالات آناتومی و فیزیولوژی و همینطور تفکر نقاد و مباحث روانشناختی منطقی است که وقت بیشتری برای مطالعه این دروس گذاشته شود. 

 

تاریخ ثبت نام، روند برگزاری و اعلام نتایج آزمون لیسانس به پزشکی 1404_1403

زمان ثبت نام : از2 دی ماه تا 10 بهمن ماه 1402 طی اطلاعیه ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (نشانی education.tums.ac.ir ) آغاز می گردد. که امسال برای اولین بار فرصت مجددی برای ثبت نام در آزمون لیسانس به پزشکی داده شده است.( از اول تا 5 اردیبهشت ماه 1403)

زمان انتشار کارت شرکت در آزمون کتبی: از روز دوشنبه 18 تیرماه لغایت چهارشنبه 20 تیرماه  1403

زمان برگزاری آزمون کتبی: پنجشنبه 21 تیر ماه 1403

تاریخ اعلام نتایج کتبی آزمون: سه شنبه 30 مردادماه 1403(نتایج به صورت قبول یا مردود اعلام می شود)

زمان برگزاری آزمون مصاحبه: شنبه 24 شهریور ماه

زمان اعلام نتایج نهایی 1403: دوشنبه 2 مهرماه

 

 مهم ترین شرایط ثبت نام آزمون لیسانس به پزشکی 

  1. داوطلب باید واجد شرايط عمومی تحصيل رايگان در جمهوری اسلامی ايران باشد.
  2. دانش آموختگان کلیه رشته‌ها در مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته می‌توانند در آزمون شرکت کنند.
  3. حداكثر سن در زمان ثبت نام آزمون 27 سال تمام است.(صرفاً متولدین 1/10/1375و بعد از آن)
  4. علاوه بر دانش آموختگان کلیه رشته‌ها، دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی نیز مجاز به شرکت در آزمون هستند( دانشجویان سال آخر کارشناسی مجاز به شرکت در آزمون پزشکی از مقطع لیسانس بوده و می بایست گواهی اشتغال به تحصیل در سال آخر را ارائه نمایند و تا تاریخ مشخص شده فارغ التحصیل شوند)
  5. دارا بودن مدرک زبان انگلیسی و ارائه آن جهت شرکت در مرحله دوم مصاحبه و ارزیابی فراشناختی الزامی است و در غیر این صورت از شرکت داوطلب در مرحله دوم جلوگیری می‌شود.
  6. دانش آموختگان و دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری عمومی و تخصصی (PhD) از دانشگاههای سراسری و آزاد و غیره حق شرکت در آزمون را ندارند.

 

نکات و تبصره های مهم آزمون لیسانس به پزشکی

  1. برای شرکت در این آزمون لازم نیست حتما دانشجوی دانشگاههای دولتی بوده بلکه دانشجویان دانشگاه آزاد هم در صورتی که واجد شرایط باشند، می تواند اقدام نمایند.
  2. مدت زمان سربازی و طرح نیروی انسانی به حداکثر سن اضافه می ­شود؛ برای اینکار بایستی گواهی طرح نیروی انسانی و کارت پایان خدمت اسکن شود.
  3. در صورتی که رشته کارشناسی داوطلب این آزمون، دارای طرح نیروی انسانی باشد، برای ثبت نام طرح در بازه زمانی تعیین شده باید اقدام نموده و در صورت پذیرفته شدن در این آزمون، هنگام ثبت نام در دانشگاه طرح ایشان توقف زده می شود.
  4. داوطلبانی که مدرک زبان ندارند، می­توانند به صورت مشروط در آزمون شرکت کرده و در صورت قبولی در آزمون کتبی، ارائه مدرک زبان در هنگام مصاحبه ضروری است.
  5. دانشجویان کارشناسی ارشد صرفا در صورت انصراف از تحصیل قطعی، مجاز به شرکت در آزمون خواهند بود. این دسته از داوطلبان باید برگه انصراف قطعی خود را اسکن نمایند.
  6. دارندگان مدال طلای المپيادهای دانش آموزی از آزمون كتبی معاف می باشند و بدون شركت در آزمون كتبی صرفا با شركت در آزمون مصاحبه و ارزيابی فراشناختی مورد ارزيابی قرار می گيرند و دارندگان مدال های نقره و برنز اين رشته ها بايد در آزمون كتبی شركت نمايند و حداقل 90٪ نمره آخرين فرد پذيرفته شده در آزمون كتبی را احراز نمايند. (کسب حداقل نمره حد نصاب آزمون كتبی الزامی است)
  7. پذیرفته شدگان رشته پزشکی که از طریق آزمون لیسانس به پزشکی وارد این رشته می شوند، هیچ تفاوتی با دانشجویانی که از طریق کنکور سراسری در رشته پزشکی پذیرفته شده اند، ندارند. ضمن اینکه پذیرفته شدگان آزمون لیسانس به پزشکی همراه با سایر دانشجویان در آزمون علوم پایه شرکت خواهند نمود و با توجه به آمادگی بیشتری که نسبت به سایر دانشجویان رشته پزشکی دارند، احتمال کسب نمره قبولی نیز بالاتر خواهد بود.

 

 مدارک زبان انگلیسی مورد پذیرش آزمون لیسانس به پزشکی

 

توضیحاتحدنصابنوع مدرک
 50MHLE
 50MCHE
 50MSRT
اخذ شده در خارج از کشور یا سازمان سنجش آموزش کشور480TOEFL (PBT)
اخذ شده در خارج از کشور یا سازمان سنجش آموزش کشور60TOEFL (IBT)
اخذ شده در خارج از کشور یا سازمان سنجش آموزش کشور5IELTS
 480TOLIMO
 70MELAB