دو راهی لیسانس به پزشکی یا کارشناسی ارشد

اگر مقطع کارشناسی را به پایان رسانیده و برای این تصمیم که ادامه تحصیل خود را در مسیر کارشناسی ارشد یا لیسانس به پزشکی آغاز کنید، باید یک نیم نگاهی به علاقه، هدف و همینطور شرایط پذیرش و آینده شغلی هر دو داشته باشید. در این مقاله سعی داریم این موضوع را برای شما شفاف سازی کنیم.

در ابتدا باید چند نکته مهم را در نظر داشته و بعد تصمیم بگیرید. برای نتیجه گیری بهتر توصیه می‌کنیم که یکی از مسیرهای آزمون لیسانس به پزشکی یا آزمون کارشناسی ارشد رشته خود را انتخاب کنید. چرا که آزمون لیسانس به پزشکی آزمونی است، که منابع و دورس امتحانی آن شامل دروس پزشکی و تعداد و حجم بالایی می‌باشد. مورد مهم دیگر اینکه از شرایط عمومی مهم شرکت در آزمون لیسانس به پزشکی محدودیت سنی آن است (حداكثر سن در زمان ثبت نام آزمون 27 سال تمام است) ولی کارشناسی ارشد هیچ محدودیت سنی بابت شرکت ندارد. برای آشنایی بیشتر با آزمون لیسانس به پزشکی و دروس آن به این مقاله مراجعه نمایید.

اگر قرار است در مسیر کارشناسی ارشد قدم بردارید، باید بدانید که این رشته ها یا جزء علوم پایه پزشکی(وزارت بهداشت) که عموما بیشتر آزمایشگاهی یا علوم پایه(وزارت علوم) که بیشتر پژوهشی هستند، می باشند. علوم پایۀ پزشکی نام گروهی از رشته‌های علوم پایه است که هدف و کاربرد آن‌ها مستقیما در خدمت علم پزشکی می‌باشد. به عبارتی دیگر، وجه مشترک علوم زیستی، فیزیک، شیمی با علوم پزشکی اند. عمدتا این رشته‌ها اشکال کاربردی علوم زیستی هستند. برخلاف این رشته‌ها، علوم پایه به گروهی از علوم شامل علوم زیستی، شیمی، علوم کامپیوتر، فیزیک، زمین‌شناسی و ریاضیات گفته می‌شود که در زمینه پژوهش فعالیت می کنند.

بازار کار رشته های علوم پایه در مراکزی از جمله: شرکت های دانش بنیان، صنایع شیلات و مراکز کشاورزی، مراکز علمی و تحقیقاتی، سازمان های محافظت از محیط زیست، کارخانه های داروسازی و پتروشیمی و دانشگاه ها به عنوان مدرس

 بازار کار رشته های علوم پایه پزشکی در مراکزی از جمله: آزمایشگاه های بالینی و تخصصی متناسب با رشته، مراکز علمی و تحقیقاتی، در دانشگاه ها به عنوان مدرس، سازمان ها و مراکز درمانی، کارخانجات داروسازی و سازمان غذا و دارو و...

رشته پزشکی: دانشی است که هدف آن حفظ و ارتقاء سلامتی، درمان بیماری‌ ها و بازتوانی آسیب‌ دیدگان است. این اهداف با شناخت بیماری ها، تشخیص، درمان و پیشگیری از بروز آنها به انجام می رسد. فارغ التحصیلان رشته پزشکی روزانه با افراد زیادی از گروه های مختلف جنسی، اجتماعی و سنی مواجه می شوند که این گروه ها هر چند با وجود تفاوت هایی همگی نام مشترک بیمار را نزد پزشک یدک می کشند. یکی از مهمترین و محبوب ترین رشته های گروه تجربی، رشته پزشکی است. این رشته هر سال، داوطلبان بسیار زیادی دارد و از پرطرفدارترین رشته ها بین دانش آموزان به حساب می آید. یعنی این رشته از دو طریق کنکور سراسری و آزمون لیسانس به پزشکی دانشجو می پذیرد.که تفاوت در این است که در کنکورسراسری محدودیت سنی برای متقاضی وجود ندارد ولی در لیسانس به پزشکی این شرایط سنی مطرح است. ولی بعد از قبولی از هر یک از این کنکورها هیچ تفاوتی بین دانشجویان پزشکی وجود ندارد. اگر به هر دلیلی از طریق کنکور سراسری نتوانستید وارد این رشته پرطرفدار شوید و حال فارغ التحصیل کارشناسی بوده و سن شما زیر 27 سال است، آزمون لیسانس به پزشکی بهترین گزینه برای علاقمندان به ورود به فضای کار بالینی و پزشکی است.

یکی از مزیت های ورود به رشته پزشکی از طریق آزمون لیسانس به پزشکی در این است که دانشجویان آمادگی بیشتری برای آزمون جامع علوم پایه که بعد از دوسال از دانشجویان پزشکی گرفته می شود، دارند. دروس آزمون جامع علوم پایه دانشجویان پزشکی شامل: آناتومی، بیوشیمی، بافت و جنین شناسی، اپیدمیولوژی، ایمنی شناسی، فیزیولوژی، روانشناسی، ژنتیک، تغذیه، میکروب شناسی، انگل و قارچ شناسی بوده که اکثرا از دروس آزمون لیسانس به پزشکی است. اولین قدم در مسیر تحصیل پزشکی، درک مفاهیم پایه‌ای علوم پزشکی است. این علوم شامل زیست‌شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضی است که به شما اساس نظری و دانش علمی لازم را می‌دهند. همچنین، تحلیل و بررسی این دانش‌ها در کنار ارتباط با بدن انسانی و تاثیرات آن‌ها بر جسم، یکی از جنبه‌های اساسی تحصیل در پزشکی است.

 سخن پایانی:

بنابراین اگر علاقمند به کار در آزمایشگاه های بالینی و تشخیصی یا پژوهشی و همچنین آموزش هستید، باید در مسیر کارشناسی ارشد و دکتری قدم برداشته ولی اگر فضای کار بالینی و ارتباط مستقیم با بیمار جزء سلیقه شماست، بهترین گزینه پزشکی از طریق آزمون لیسانس به پزشکی می باشد.