توهم افزایش ساعت مطالعه در کنکور به چه معناست؟

برای موفقیت در کنکور روزی چند ساعت درس بخوانم؟ چگونه ساعت مطالعه ام را افزایش بدهم؟ رتبه های برتر روزی چند ساعت درس میخوانند؟ این ها سوالاتی هستند که مطمئنا شما به عنوان یه داوطلب کنکوری حداقل یک بار از خود پرسیده اید. حال سوال اصلی اینجاست که آیا افزایش ساعت مطالعه لزوما باعث موفقیت در آزمون اصلی می‌شود؟ در این مقاله به بررسی این موضوع و جوانب آن پرداخته ایم.

کیفیت یا کمیت؟

توهم افزایش ساعت مطالعه ممکن است بسیاری از داوطلبان را دچار تنش و اضطراب کند به این دلیل ‌که شرایط هر داوطلب با بقیه متفاوت است و این موضوع باید در وهله ی اول در نظر گرفته شود. این موضوع از این لحاظ مطرح است که ممکن است داوطلبی هنوز دانشجوی کارشناسی یا کارشناسی ارشد  باشد و تداخل امتحانات با آمادگی برای کنکور مقطع بعدی، چالشی را برایش ایجاد کند. و یا حتی افراد شاغل که قصد شرکت در کنکور را دارند قطعا با چالش زمان کم برای مطالعه روبرو می شوند. در این موارد اهمیت کیفیت مطالعه مطرح می‌شود. به این معنی که در همان زمان کوتاهی که برای مطالعه هست باید بیشترین بازدهی و یادگیری را داشته باشیم.

ممکن است داوطلبی تنها روزی ۳ ساعت زمان برای مطالعه داشته باشد، پس برای داوطلبان با زمان محدود، بالا بردن کیفیت مطالعاتی از عوامل اصلی موفقیت محسوب می‌شود و به شدت پیشنهاد می شود. پس کیفیت مطالعه بر کمیت برتری دارد!

تفاوت های فردی

همان طور که پیشتر مطرح شد شرایط مطالعاتی هر فرد به دلیل دانشجو، شاغل و یا متاهل بودن با دیگری متفاوت است. به غیر از این موارد که بر روی تعداد ساعت های مطالعه در روز تاثیر می‌گذارد، تفاوت های فردی برای یادگیری عمیق یک مبحث درسی هم موردی مهم و تاثیر گذار در نظر گرفته می‌شود. برای مثال ممکن است برای هر کدام از شما پیش آمده باشد که مبحثی را در طول ۱ ساعت عمیقا یاد می گیرید ولی یکی از دوستان شما با نیم ساعت مطالعه همان مطلب را به همان میزان عمق فرا می‌گیرد. در این مورد تعداد ساعت مطالعه در یادگیری موثر نبوده بلکه تفاوت در فراگیری به عنوان یه ویژگی فردی مطرح است. پس سعی کنید روند مطالعاتی خود را با خودتان مقایسه کنید. و هر روز سعی در بهبود وضعیت یادگیری و مطالعاتی خود داشته باشید.

برنامه ریزی درسی

نقش برنامه ریزی برای داشتن ساعات مطالعاتی منظم بسیار پررنگ و کلیدی است. داشتن برنامه ریزی فردی بر اساس توانمندی ها، شرایط و چالش های فردی شما را در بهبود روند مطالعاتی کمک می‌کند‌. به این منظور که شما باید براساس زمانی که در طول روز برای درس خواندن دارید، برنامه ریزی کنید و تقلید از برنامه ی بقیه‌ی داوطلبان کمک چندانی به شما نخواهد کرد. پس به کمک یک مشاور برنامه ریزی شخصی داشته باشید و بر آن اساس مطالعه ی مستمر و روزانه ی خود را ادامه دهید. اصول برنامه ریزی درسی را با خواندن این مقاله بیاموزید.

اهمیت یادگیری تکنیک های تند خوانی

کمبود زمان برای مطالعه، نقش تندخوانی را در موفقیت شما پر رنگ می‌کند. یادگیری این تکنیک ها کیفیت مطالعه ی شما را نسبت به کمیت افزایش می‌دهد و به شما این امکان را میدهد که در زمان کمتر عمق یادگیری خود را بیشتر کنید. تندخوانی به شما کمک می‌کند تا در زمان کم‌ تری مطالب بیشتری را بخوانید. با کمک این تکنیک می‌توانید مقداری که همیشه مطالعه می‌کردید را دو سه برابر کنید.
با خواندن سریع‌ تر می‌توانید توجه بیشتری به مطالبی که می‌خوانید داشته باشید و راحت‌ تر روی آن تمرکز کنید.
با افزایش تمرکز، درک بهتری از چیزی که می‌خوانید را به دست می‌آورید. بنابراین هرچه سریع تر بخوانید، میزان مرور مطالب و به تبع آن تسلط شما در پاسخگویی به سوالات بیشتر می شود.

سخن پایانی

برای موفقیت در کنکور تعداد ساعت مشخصی برای مطالعه وجود ندارد. هر فرد بر اساس شرایط و توانایی های خود باید کیفیت مطالعه ی خود را با استفاده از تکنیک های مطالعاتی و تندخوانی، برنامه ریزی شخصی، و داشتن پشتکار و استمرار بالا ببرد تا بتواند نتیجه مطلوبی را کسب کند.