برنامه ریزی درسی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت

لازمه موفقیت در هر موضوعی داشتن یک برنامه ریزی هدفمند و اصولی برای انجام آن می باشد. برنامه ریزی در پیشبرد اهداف انسان دارای اهمیت بسزایی می باشد به طوری که ممکن است در جامعه امروز تصور این موضوع که فردی، تنها با تلاش و بدون داشتن برنامه ای منظم و دقیق بتواند به اهدافش برسد کمی خنده دار به نظر بیاید! موفقیت در آزمون ها و به ویژه کنکور کارشناسی ارشد نیز از آن دسته مسائلی است که داوطلبان برای شرکت در آن بیش از هر زمان دیگری نیاز به برنامه ای کارشناسی شده، دقیق و اصولی برای مطالعه دروس خود دارند.

اهمیت و انواع برنامه ریزی در موفقیت کنکور کارشناسی ارشد 

برنامه ریزی یعنی نقشه ی راه هر فرد در مسیر تحقق اهداف و رویاهایش. بی شک در پیمودن هر مسیری، هر قدر هم که دشوار باشد، داشتن یک نقشه درست و کامل که همه مشکلات و موانع راه را پیش بینی کرده و در نظر گرفته است، بیش از هر چیز دیگری می تواند ما را در رسیدن به مقصد پیش رو، یاری کند. کنکور کارشناسی ارشد هم برای متقاضیان دست کمی از یک مسیر پر پیچ و خم و دشوار ندارد و داوطلب تنها با داشتن یک برنامه درسی اصولی و همه جانبه و عمل به آن می تواند با موفقیت به مقصد و اهداف خود برسد.

برنامه ریزی کوتاه مدت (روزانه/ هفتگی)

برای نوشتن برنامه مطالعه لازم است که با رشته تحصیلی آشنا باشید؛ همچنین از تکنیک های برنامه ریزی، مرور کردن، خلاصه نویسی، تست زدن و... مطلع باشید. یکی از ملزومات نوشتن برنامه این است که آغاز مطالعه با برنامه ریزی کوتاه مدت انجام شود. به عبارت دیگر بایستی یک هفته برنامه آزمایشی داشته باشید و در این مدت زمان هفت روزه، نحوه عملکرد خود را بررسی نمایید. پس از بررسی عملکردتان در برنامه آزمایشی است که می توانید اقدام به نوشتن برنامه های میان مدت و بلند مدت نمایید. پیشنهاد می کنیم با ساعت مطالعه بالا شروع به خواندن کتاب ها نکنید؛ زیرا یکی از اشتباهات رایج برنامه های درسی آغاز به مطالعه با تایم بالا می باشد. 

برنامه ریزی میان مدت (ماهانه)

پس از اجرای برنامه آزمایشی یک هفته ای بایستی وضعیت درسی خود را بررسی نمایید و سپس با توجه به عملکردتان در طی یک هفته اخیر، اقدام به نوشتن برنامه ماهانه نمایید. باید بدانید که برای نوشتن برنامه میان مدت لازم است اهداف خود را از برنامه ریزی مشخص نمایید و در هر مرحله از درس خواندن، پیشرفت تحصیلی، کیفیت خواندن و افزایش ساعت مطالعه را در نظر بگیرید. باید به این نکته توجه داشته باشید که هدف شما در ماه اول باید قابل دستیابی باشد و دست یافتن به هدفی که از قبل تعیین نموده اید، به عنوان انگیزه ای برای ادامه درس خواندن در ماه های بعدی خواهد شد و در صورتی که هدفی غیرقابل دستیابی را انتخاب نمایید، موجب عدم تحقق تارگت شما می شود و همین مساله مانع اصلی برای ادامه مطالعه خواهد شد.

برنامه ریزی بلند مدت (چندماهه/ سالیانه)

پس از تالیف برنامه هفتگی و ماهانه نوبت به برنامه بلند مدت می رسد. آغاز مسیر بدون داشتن مقصد منجر به گمراهی می شود. تمام داوطلبان بایستی دورنگاهی نسبت به فرآیند درس خواندن خود داشته باشند و در تمام مدت برنامه ریزی هفتگی و ماهانه خود نیز از هدف بلند مدت غافل نشوند. داشتن برنامه ریزی بلند مدت به شما کمک خواهد کرد که بدانید پس از اتمام یک دوره مطالعاتی چند ماهه، چگونه برنامه خود را ادامه دهید، چه تعداد تست بزنید، چه حجمی از مباحث را مرور کنید و... . 

نحوه صحیح مطالعه 

یادگیری مفهومی: یک بار مبحث درسی را روزنامه وار بخوانید تا از موضوع کلی آن مطلع شوید و بتوانید روی درس تمرکز کنید. سپس باید به صورت دقیق و جزئی شروع به مطالعه کنید،. پس از پایان مطالعه علاوه بر تسلط بر جزئیات باید یک درک کلی از موضوع داشته باشید.

خلاصه برداری: داوطلبان پس از مطالعه هر مبحث باید خلاصه نویسی نکات کلیدی و مهم را در دستور کار خود قرار دهند.

مرور مطالب: برای تثبیت مطالب خوانده شده مرور و تکرار کمک شایانی به داوطلبان خواهد کرد. البته در مورد زمان بندی و مرور، در مقاله های آتی به صورت مفصل با شما صحبت خواهیم کرد. 

تست زنی: داوطلبان با تست زنی خود را مورد آزمایش و سنجش قرار می دهند. 

 جمع بندی: با نزدیک شدن به روز برگزاری کنکور کارشناسی ارشد، استرس و نگرانی داوطلبان بیش تر می شود که به منظور غلبه بر آن بهتر است به مرور خلاصه های خود پرداخته و مطالب را جمع بندی کنند.

سخن پایانی

قطعا دانسته اید که برای رسیدن به هدف باید مطابق یک برنامه ریزی کامل و حرفه ای عمل کنید. بی شک برای داشتن یک برنامه کامل و بی عیب و نقص نیاز به مشورت با افراد آگاه و مشاوران خبره و با تجربه خواهید داشت. شما عزیزان می توانید جهت برنامه ریزی صحیح مطالعه برای کنکور کارشناسی ارشد از طرح های مشاوره تخصصی موسسه آناهید گستر خلیلی استفاده کنید.