آزمون آزمایشی شرکت نکنید اگر! در ادامه مقاله

هیچ آزمون آزمایشی شرکت نکنید اگر… 

قرار است کارهای زیر را انجام ندهید :  

  • کسانی که خدایی نکرده در آزمون‌ها تقلب می‌کنند.
  • کسانی که بعد از آزمون تحلیل آزمون را انجام نمی‌دهند.
  • کسانی که بعد از تحلیل کارنامه، روی نقاط ضعف شان وقت نمی گذارند.
  • کسانی که کاری به برنامه راهبردی آزمون ندارند و با برنامه‌ای متفاوت درس می‌خوانند.
  • کسانی که به شدت تحت تاثیر نتایج آزمون‌ها قرار گرفته و با هر افتی خودشان را می‌بازند.

 

در این مقاله، ضرورت شرکت در آزمون‌های آزمایشی در سال کنکور مورد بررسی قرار گرفته  و مهارت‌های مورد نیاز که باید برای موفقیت در آزمون‌ها بدانید را بیان کرده ایم.

اهمیت آزمون دادن در سال کنکور برای داوطلب!

زمانی که داوطلب در مواجه با سوالات متفاوت در آزمون قرار می‌گیرد و آن‌قدر آزمون می‌دهد که دیگر این آزمون دادن‌ها برای او یک کار معمولی و عادی جلوه می‌کند، داوطلب می‌تواند کاملاً از پس آزمون برآید و نتیجه خوبی نیز بگیرد. تکرار این روند باعث می‌شود که داوطلب روش آزمون دادن، پاسخگویی به سوالات و یادگیری نکات در آزمون‌ها را به خوبی یاد گرفته و در ذهن او نهادینه شود و در نهایت، برای او به یک عادت تبدیل شود.

برای داوطلب، بلد بودن حل سوال یا شناخت روش حل سوال و حتی آشنایی با سوال کافی نیست. زمانی که آزمون دادن برای او به یک عادت تبدیل می‌شود، داوطلب می‌تواند، روش‌هایی را که سریع و در کوتاه‌ترین زمان به جواب برسد را پیدا کند. 

زمانی‌که این عادت در او شکل گیرد، نه تنها یادگیری او کامل شده، روش پاسخ دادن، سرجلسه آزمون نشستن و مدل آزمون دادن او با تکرار زیاد مشخص شده است. آن‌موقع است که داوطلب می‌تواند یک پاسخگویی خوب، قوی و منطقی را برای آزمون‌های خود داشته باشد.

از آزمون دادن مهم‌تر هم داریم!

بله تحلیل آزمون! 

سعی کنید تحلیل آزمون را در اسرع وقت انجام دهید، یعنی بعد از یک استراحت کوتاه و دریافت کارنامه و پاسخنامه بهتر است تحلیل آزمون را آغاز کنید.

به جرات میتوان گفت که اگر داوطلبی آزمون بدهد اما آن را تحلیل نکند، کل فلسفه آزمون دادن و سنجش را زیر سوال برده است.

حتما برای تحلیل آزمون یک دفتر مخصوص داشته باشید و سعی کنید در این دفتر مباحث و شماره صفحات مربوط به سوالات غلط و نزده را مشخص کنید و تا آزمون بعد برای مطالعه آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

تحلیل آزمون آزمایشی به شما کمک می‌کند از هر آزمون برای پیشرفت خود استفاده کنید. اکثر داوطلبان متاسفانه پس از شرکت در آزمون آزمایشی تنها به مشاهده نتایج و کارنامه آزمون آزمایشی اکتفا می‌کنند و هیچ‌گونه تحلیل و ارزیابی از عملکرد خود انجام نمی‌دهد. در صورتی شرکت در آزمون آزمایشی بدون تحلیل درست از عملکرد و دلایل مهم و تاثیرگذار بر نتیجه آزمون، تنها وقت شما را هدر می‌دهد و هیچ‌گونه دیدگاه درست و واضحی برای ادامه مسیر و برنامه‌زیری کنکور برای شما ایجاد نمی‌کند. 

جهت مشاهده سرفصل های آزمون اول و دوم 13مرحله ای 1403 به لینک مراجعه نمایید.

تحلیل آزمون آزمایشی به چه معناست؟

تحلیل آزمون آزمایشی در واقع مرحله تکمیل‌کننده یادگیری و ابزاری برای سنجش روند مطالعه شماست. در صورتی که شما شرکت در آزمون آزمایشی و تحلیل نتایج آزمون را در برنامه خود نگنجانید، تا روز شرکت در کنکور متوجه نواقص یادگیری خود نمی‌شوید. علاوه بر این نمی‌توانید در شرایط مشابه با کنکور، میزان تسلط خود بر مباحث را بسنجید. در تحلیل آزمون آزمایشی باید تلاش کنید نکات در نظر گرفته شده در هر تست را استخراج کنید، نقاط قوت و ضعف خود را در پاسخ‌گویی به هر تست شناسایی کنید و در نهایت با برنامه‌ریزی روند یادگیری خود را تکمیل کنید.

تحلیل آزمون آزمایشی چه ضرورت و اهمیتی دارد؟

درس خواندن مداوم بدون انجام هیچ‌گونه سنجش، شما را در یک مسیر تاریک و گاها اشتباه پیش می‌برد. مسیری که زمان شما را هدر داده و به هیچ وجه برای شما نتیجه‌بخش نخواهد بود. اگر بخواهیم واضح‌تر صحبت کنیم، شرکت در آزمون‌های آزمایشی  مهارت کنترل استرس و مدیریت زمان را در شما بهبود می‌بخشد و تحلیل آزمون آزمایشی می‌تواند اشکالات مطالعه شما را مشخص کند. مرور سوالات آزمون آزمایشی و پاسخ‌های صحیح هر یک از سوالات، نقاط قوت و ضعف روش مطالعه و برنامه‌ریزی کنکور را به شما نشان داده و مسیر پیش‌روی شما تا موفقیت در کنکور را روشن می‌سازد.

سخن پایانی

شرکت در آزمون آزمایشی همراه با تحلیل کارنامه و بررسی سوالات، ارزشمند است.