آزمون آزمایشی با چه اهدافی طراحی می شود؟

در این مقاله، قصد داریم اهدافی که در طراحی آزمون‌های آزمایشی در نظر گرفته شده را شرح دهیم و مهارت‌های مورد نیاز که باید برای موفقیت در آزمون‌ها بدانند و اجرا کنند را ارائه خواهیم داد.

يك برنامه‌اي بودن طبق بودجه‌بندي آزمون‌ها در سراسر نقاط كشور به‌طور هم‌زمان

امكان برگزاری آزمون آنلاین در كليه نقاط دور و نزديك كشور اين امكان را به كليه داوطلبان عزيز مي‌دهد كه ضمن تهيه آزمون‌های آزمایشی انتشارات آناهید گستر خلیلی، با داشتن يك برنامه مدون دوره‌اي و دريافت آزمون توانايي كسب رتبه‌هاي خوب كنكور را داشته باشند.

تدریجی بودن آزمون‌ها، مهمترين رمز موفقيت

تدريجي بودن آزمون‌ها، اشتباهات احتمالي داوطلب در جلسه آزمون را بطور محسوسي كاهش مي‌دهد. بارها ديده شده كه داوطلبي با سطح علمي و آمادگي بالا بدليل نداشتن تجربه شرکت در آزمون و ندانستن نقاط ضعف خود در انتقال محفوظات خود بر روي كاغذ در جلسة اصلي کنکور نتوانسته به نتيجة مطلوب برسد.

ترغیب داوطلبان برای آموزش و تقویت روش‌های صحیح مطالعه

آزمون‌هاي برنامه‌ريزي شده عامل تقويت‌كنندة خودآموزي هستند. در فاصلة دو آزمون به شما اين فرصت داده مي‌شود كه بر‌اساس ويژگي‌هاي فردي (متاهل / مجرد)، خانوادگي و يا معمولاً در كنار مشاغل خود چگونه و با چه روشي به مطالعه صحيح بپردازيد و در كوتاهترين زمان بيشترين عملكرد و بهترين نتيجه را بدست آوريد. طي هر دو یا سه هفته مطالعه با انجام يك آزمون مرتبط، داوطلب رمز و رازهاي دروس و نقاط ضعف و قدرت روش مطالعه خود را به خوبي دريافته و با سعي در مطالعه بهتر، بقيه مسير را با موفقيت طي مي‌كند.

ايجاد تعادل در مطالعه و تمركز نكردن بي‌مورد بر يك يا چند درس

از ويژگي‌هاي آزمون دوره‌اي اين است كه اين آزمون‌ها به صورت مجموعه و مطابق با مفاد دفترچة آزمون اصلي برگزار مي‌شوند و به همه دروس اهميت مي‌دهند. آهسته و پيوسته بودن مطالعه طي اين برنامه باعث مرور كامل دروس و جمع نشدن آن براي نزديك امتحان مي‌شود.

ايجاد نظم و آرامش ذهني به هنگام مطالعه، يكي از مهمترين نيازهاي داوطلبان

اين گروه آموزشي، مدون‌ترين برنامة بودجه‌بندي دروس را طبق منابع اعلام شدة همان سال از طرف وزارت علوم و وزارت بهداشت در اختيار داوطلب قرار مي‌دهد كه توسط اساتيد مجرب گروه، انجام گرفته است. به علت داشتن يك مسير مشخص داوطلب آگاه مي‌شود كه طي اين مدت به اندازة كافي دروس را مطالعه خواهد كرد و حتي فرصت مرور نيز دارد. بنابراين در صورتي كه مطلب نخوانده و يا کامل نشده هم باقي بماند فرصت كافي براي جبران آن وجود خواهد داشت. (طي آزمون‌هاي مروري و جامع).

 ايجاد انتظار واقع‌بينانه و متعادل از خود

آزمون آزمايشي باعث شناخت واقعي و نداشتن توقعات غيرواقع‌بينانه از خود شده و يك انتظار متعادل از خود به داوطلب مي‌دهد كه مهمترين عامل ايجاد آرامش در وي مي‌باشد. بالاتر بودن سطح  سوالات اين آزمون ها نسبت به كنكور اصلي سبب مي‌شود دانشجو در رويارويي با آن، اين حريف را كوچكتر از حد خود بداند. اين امر مي‌تواند سبب بالا رفتن اعتماد به نفس قبل و هنگام كنكور گردد.

تقويت خودباوري در داوطلب

شما عزيزان طي گذراندن مراحل اوليه آزمون‌ها با علم به اينكه رتبه‌هاي برتر سال‌هاي گذشته از همين روش و امكانات استفاده كرده‌اند، با مقايسه خود با آن‌ها و كارنامه‌هاي دوره‌اي به خودباوري مي‌رسيد و دقيقاً متوجه جايگاه خود در مسير مي‌شويد.

فرصت جبران در طی آزمون‌ها

به واسطة تعداد زياد آزمون‌ها و داشتن مراحل مروري در طي دوره برنامه‌ريزي شده، آن دسته از داوطلباني كه دير اقدام مي‌كنند نيز شانس هماهنگ شدن و جبران برنامه از دست رفته را خواهند داشت.

کنترل و مدیریت صحیح زمان

بارها ديده شده داوطلب با اين ديد كه براي 20 سوال 20 دقيقه زمان دارد به هرسوال يك دقيقه اختصاص مي‌دهد. درصورتيكه طراح سوال، زمان تست‌ها را شناور در نظر مي‌گيرد مثلاً در مقابل تستي كه 20 ثانيه زمان مي‌برد تست سنگين‌تري طرح كرده است كه نياز به 100 ثانيه زمان دارد، كنترل نمره منفي، تكنيك‌هاي چگونگي ترتيب پاسخ به سؤالات (مخصوصاً در درس زبان انگليسي)، انتقال صحيح شمارة تست بر روي پاسخبرگ، تشخيص سريع سؤالات نامتعارف و دچار استرس نشدن و از دست ندادن روحيه خود در ادامه آزمون، عادت كردن چشم به كلمات كليدي تست‌ها "مانند درست يا نادرست است"، مخصوصاً در سؤالات انحرافي آزمون (تشخيص سريع دام آموزشي و تله‌هاي تستي) و ... . اينها بعلاوه نكات ريز و مهمي مثل حضور به موقع درجلسة آزمون، تمرين صبر در طي آزمون و كاهش اشتباهات متداول، نكاتي هستند كه طي تكرار در آزمون‌هاي دوره‌اي ملكة ذهن داوطلب مي‌شوند.